Skip to content Skip to footer

Ons Monument

Opdat onze geliefde overgrootouders, grootouders en ouders mogen rusten in vrede in de wetenschap dat wij hun erfgoed normen en waarden voor altijd met ons mee en over zullen dragen aan de volgende generaties.

Dit monument heeft een brugfunctie om de verhalen te vertellen die nooit zijn onderwezen in het Nederlandse onderwijs. Met behulp van het monument kunnen wij het onderlinge begrip vergroten door het delen van elkaars verhalen en perspectieven.

De Boodschap

Het is makkelijk om te zeggen dat je van Molukse afkomst bent maar op welke manier kan je dit bewijzen, te midden van een samenleving die er op uit is onze samenhang te doen verwijderen? Het begrip natie vervaagt, zowel de karakter van ons volk is niet meer als vroeger. Een verontrustend signaal. Maar als volk dat reeds bij MENA-MURIA (een voor allen, alleen voor een) leeft behoeven wij de moed niet op te geven. De geschiedenis bewijst dat het Molukse volk een oud volk is dat ten alle tijden het hoofd weet te bieden aan invloeden van vreemde overheersers.

Zie het als actieve plicht om de identiteit van het Molukse Volk, niet verloren te laten in de grote massa!

“Een volk zonder erfgoed, verliest zijn identiteit”

Betekenissen

De Tifa
Als instrument die via klank en ritme de boodschap die het monument draagt moet overbrengen.

De Boot
Die de overtocht van alle KNIL militairen met hun gezinnen naar Nederland moet brengen.

Mannen, Kinderen, Vrouwen
De symbolen boven de boot staan van links naar recht voor Man, Kind en Vrouw.

De Speren
De 5 speren die de Tifa dragen. Aantal 5 als symbool voor de Lima(5), van de Pata-Siwa-dan-Pata-Lima.

De Salawaku (schild) met Vogelkop
De Salawaku; als baken moet dienen om je eigen indentiteit te beschermen en te waken voor negatieve invloeden

De vogelkop, op de Salawaku moet de trots afbeelden van onze moeders ook d.m.v. de Konde, wat kenmerkend is voor de Molukse vrouw. Zij die voor haar kinderen zorg moet dragen ook tijdens dat de vaders hun KNIL plicht moesten vervullen.

Symbolen in de Salawaku/Schild)
De Fregat – vogelfiguren, die de kenmerkende eigenschap van de Pata-Siwa-dan-Pata-Lima moet voorstellen. De fregatvogels staan ook voor voorspoed. Het zijn goede jagers met uithoudingsvermogen. Ze worden net als op de salawaku vaak uitgebeeld van en naar de zon/bron. 

Schildpad
Omdat dieren in de Molukse mythen en sagen een ruime magische betekenis heeft.

De onthulling

I.v.m. Covid-19 en de verscherpte maatregelen moest de onthulling van ons monument in besloten kring gehouden worden. De gehele Molukse gemeenschap uit Alphen aan den Rijn was welkom in de Molukse wijk te Alphen aan den Rijn op 4 september 2021. Heeft u deze dag gemist of vind u het leuk om nog even terug te kijken? Dat kan! Bekijk een samenvatting van deze bijzondere dag in de video hieronder.

Stichting TUGU

Stichting Tugu Maluku Alphen heeft zich sterk gemaakt om het monument tot stand te laten komen via allerlei initiatieven. Wij danken eenieder voor jullie medewerking en steun aan dit project.

Eddy Manuhutu Kunstenaar Monument Molukse wijk Alphen aan den Rijn

Eddy Manuhutu

Tot ons groot verdriet hebben wij tijdens het realiseren van het monument met schrik moeten vernemen dat onze geliefde beeldende kunstenaar die ons monument heeft ontworpen plotseling was heen gegaan. Oom Eddy woorden schieten tekort. Wij willen u van harte bedanken voor uw inzet en medewerking. Het doet ontzettend veel pijn dat dit precies na de afsluiting van de ontwerpfase gebeurde. Maar we hebben met volharding verder gewerkt naar uw woorden: ‘Ik zie dit monument als een bekroning op de spiritualiteit waarmee ik als beeldend kunstenaar ben toebedeeld.’

Originele aantekeningen
  • Boodschap en visie kunstenaar
  • Ontwerpdocument kunstenaar
  • Dankzegging kunstenaar

Realisatie

Het motto voor ons was: ‘Het monument moet precies zo worden als oom Eddy i.s.m. ons ontworpen heeft en niet anders.’

Geen makkelijke opdracht en de zoektocht bracht ons op diverse paden en vele ontmoetingen en gesprekken volgden. Diverse alternatieven zijn besproken, waarbij een reeks daarvan afvielen. Wij willen ieder danken die onderweg heeft meegedacht en meegewerkt naar het zoeken van oplossingen.

Na een aantal maanden vonden wij twee geschikte kunstenaars die ons hebben geholpen in het traject van het werkelijk realiseren van het monument. Twee hele ervaren kunstenaars, waar wij het volste vertrouwen in hebben, namelijk oom Bart Belonje en Casper ter Heerdt.

Bart Belonje

Bart Belonje heeft ons geholpen bij het realiseren van het ontwerp.

Toen de vraag naar boven kwam hoe het ontwerp, voor een monument in de Molukse woonwijk te Alphen aan den Rijn, gerealiseerd kon worden zijn wij via de familie van Eddy in contact gekomen met Bart Belonje.

Bart: als collega kunstenaar en ‘soulmate’ van Eddy was het voor mij vanzelfsprekend om stichting Tugu Maluku Alphen te ondersteunen bij het realiseren van dit ontwerp.

In 2009 exposeren Bart Belonje en Eddy Manuhutu voor het eerst samen. Beide kunstenaars werken vanuit een diepe spirituele verbondenheid, niet alleen in hun werk, maar ook persoonlijk.

Casper ter Heerdt

Casper ter Heerdt heeft het monument gemaakt aan de hand van het ontwerp van wijlen Eddy Manuhutu. Het wederzijds vertrouwen was er direct en de samenwerking bleek – keer op keer – meer dan bijzonder.

Casper: Ik verdiepte mij in het ontwerp en de vormtaal en betekenis van het werk van oom Eddy Manuhutu. Werk met een krachtige diepzinnigheid, stevig geworteld in de Molukse cultuur. Onderdeel van het monument is de tifa, hèt Molukse instrument om een boodschap over te brengen. Voor mij als niet-Molukker is het de stem die mij vertelt over het leed dat ontstond toen de boot – die ook deel is van het monument – nooit meer terug ging en de Molukkers onder onmenselijke voorwaarden in de voormalige concentratiekampen in den lande opgevangen werden. Het is die boodschap die wij als samenleving mogen horen, en omarmen.

Het bronzen beeld wordt gedragen door de sokkel, in de vorm van een geabstraheerde schildpad. De schildpad is het dier dat weliswaar langzaam is, maar altijd zijn doel bereikt. Het monument en de boodschap zijn gisteren op de rug van de schildpad aan hun reis begonnen.

Wie er gelijk heeft in een discussie is zeer relatief; elkaar horen, zien en begrijpen in een dialoog brengt ons echte rijkdom. Voor mij als kunstenaar was het een bijzondere en diepdoorvoelde ervaring om zonder ego dienstbaar het krachtige ontwerp van wijlen collega-kunstenaar Eddy Manuhutu uit te voeren en zo bij te dragen aan dit liefdevolle gebaar naar de hele samenleving van de Molukse gemeenschap.

Website Casper ter Heerdt

Bronsgieterij Kemner

Het monument is gegoten door Bronsgieterij Kemner in Cuijck. De bronsgieterij vindt echter zijn oorsprong in de Randstad, namelijk de stad Leiden. Bronsgieterij Kemner stelde ook Casper voor aan Tugu Maluku Alphen.

Bronsgieterij Kemner is een bedrijf met een lange traditie en openstaat voor nieuwe ontwikkelingen. Opgericht in 1969 door Ben Kemner in Leiden en voortgezet in Cuijk door de drie broers: Andy, Boudewijn en Noud Kemner.

Website Bronsgieterij Kemner

Nieuwsberichten & pers

Bent u van de pers en heeft u een vraag? Neem contact op via tugumalukualphen@gmail.com.